Återvinning och restavfall – Miljöhus

Från augusti 2010 är det möjligt att lämna sitt matavfall till återvinning. Avfallet omvandlas sedan till biogas.
Använd endast de avsedda bruna papperspåsarna, som sedan läggs i det bruna kärlet bland vid vår återvinningsplats. Det är inte tillåtet att lägga matavfall i tunnan som inte ligger i papperspåse.
Nya påsar finns att hämta i ställ i varje cykelförråd alternativt i miljöhuset.
För föreningen innebär det minskade kostnader då det är billigare att hämta matavfallet än restavfall.

Förpackningsinsamling

Behållare finns för plast, metall och pappersförpackningar, länk till utförlig sorteringsguide hittar du under länkar nedan.

Metall eller papper?

En påse med aluminiumskikt på insidan; är det en plast- eller metallförpackning? Knyckla ihop förpackningen. Behåller den formen sorteras den som en metallförpackning, vecklar den ut sig sorteras den som plastförpackning.

Pappersförpackningar

Vik ihop och platta till pappersförpackningen, så tar den mindre plats. Du kan även lägga mindre förpackningar i större. En tom mjölkförpackning rymmer minst fem ihopvikta.

Metallförpackningar

Kom ihåg att även lämna små metallförpackningar till återvinning. T ex kapsyler, lock, folien på crème fraiche-burken, skruvkorkar och värmeljushållare (lossa vekeshållaren). Ingen förpackning är oviktig, hur liten den än är.

(Text från FTIAB.SE)

Lampor och batterier

För lampor och batterier finns det separata behållare.

Kylskåp etc.

Det finns möjlighet att beställa hämtning av kylskåp och annan tyngre utrustning genom att kontakta styrelsen. Kostnaden för detta respektive medlem.